Monday, November 14, 2011

Berfikir Sejenak di Saat Runsing..


Kita semua pernah runsing, bimbang, stress, marah, dan bermacam-macam lagi …

Bermacam-macam yang berlegar-legar di ruang minda…

Sehingga kadang kala kita lupa, Allah sentiasa bersama kita….



KENAPA AKU DIUJI?

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan ( saja ) mengatakan:

"Kami telah beriman",

Sedangkan mereka tidak diuji lagi?

& sesungguhnya Kami telah menguji orang² sebelum mereka,

Maka sesungguhnya Dia mengetahui orang² yang dusta.

[ Al-Quran, Surah Al-Ankabut, Ayat 2-3 ]


KENAPA AKU TIDAK MENDAPAT APA YANG AKU IDAM²KAN?

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu,

& boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu,

ALLAH mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahuinya.

[ Al-Quran, Surah Al-Baqarah, Ayat 216 ]


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

ALLAH tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

[Al-Quran, Surah Al-Baqarah, Ayat 286 ]


RASA KECEWA?

Janganlah kamu bersikap lemah, & janganlah (pula) kamu bersedih hati,

Padahal kamulah orang² yang paling tinggi (darjatnya),

Jika kamu orang² yang beriman.

[ Al-Quran, Surah Al-Imran, Ayat 139 ]


BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

Hai orang² yang beriman, bersabarlah kamu & kuatkanlah kesabaranmu

& tetapkanlah bersiap siaga (diperbatasan negerimu)

& bertaqwalah kepada ALLAH supaya kamu beruntung.

[ Al-Quran, Surah Al-Imran, Ayat 200 ]

& mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan jalan sabar & solat.

& sesungguhnya solat itu amatlah berat, kecuali bagi orang² yang khusyuk.

[ Al-Quran, Surah Al-Baqarah, Ayat 45 ]


APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

Sesungguhnya ALLAH telah membeli dari orang² mukmin,

Diri & harta mereka & memberikan Syurga untuk mereka.

[ Al-Quran, Surah At-Taubah, Ayat 111 ]

105


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

Cukuplah ALLAH bagiku, tidak ada ALLAH selain Dia.

Hanya kepadaNya aku bertawakal.

[ Al-Quran, Surah At-Taubah, Ayat 129 ]


AKU TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!

& janganlah kamu berputus asa dari rahmat ALLAH.

Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat ALLAH,

Melainkan kaum yang kafir.

[ Al-Quran, Surah Yusuf, Ayat 87 ]



SUBHANALLAH =)




No comments: